Kaip gimsta ir miršta startuoliai
Startuolis (ang. start-up) yra naujai įkurta įmonė vienoje iš aukštųjų technologijų sričių. Nuo įprastos įmonės startuolis skiriasi savo veiklos pobūdžiu ir modeliu, rizikos laipsniu ir finansavimo šaltiniais. Tai – inovatyvi, rizikinga, aukštųjų technologijų įmonė, kuri dažniausiai veikia nuostolinga, tačiau turi potencialą tapti itin pelninga. Dėl tokio verslo modelio, startuoliai yra finansuojami investuotojų ir verslo angelų.
Idėja
Startuoliai gimsta iš idėjos, kaip ir visi verslai. Bet jei startuolis nori patraukti investuotojų dėmesį ir pritraukti lėšų savo veiklai finansuoti, jis turi pasiūlyti kokį nors inovatyvų sprendimą egzistuojančiai problemai spręsti. Tai gali būti jau egzistuojančios auštosios technologijos pritaikymas kasdieniai problemai ar visiškai naujos technologijos kūrimas. Startuolio sėkmei svarbiausia, kad idėja būtų patraukli ir inovatyvi.
Pasiūlymai investuotojams
Po to seka svarbiausia dalis – pasiūlymo pateikimas potencialiems investuotojams. Nuo to priklausys tolimesnė verslo sėkmė, nes be išorinio finansavimo toks verslas tiesiog negali ilgai gyvuoti. Reikia atminti, kad tokie verslai ilgą laiką nebūna pelningi, todėl yra priklausomi nuo investuotojų. Nebegaunant investavimo, gali tekti pradėti galvoti apie tokio verslo pardavimą.
Pelningumas ir veiklos tęstinumas
Startuoliai tuo ir ypatingi, kad pelningumas nėra jų išlikimo garantas. Jie yra palaikomi investuotojų, kurie gali investuoti dėl įvairių priežasčių, bet dažniausiai už dalį akcijų paketo. Bet jei verslas sugeba augti, jis gali ne tik toliau gauti finansavimą, bet ir pritraukti papildomų investuotojų. Svarbiausia čia ne pelnas, o pelno perspektyva.
Startuolių pardavimas ir įsigijimas
Bet jei ta pespektyva nėra išpildoma, jei pelnas galiausiai nėra uždirbamas arba jo uždirbimo perspektyva tampa miglota, investuotojai gali pradėti nusisukti nuo įmonės. Tuomet yra du galimi sprendimo būdai:
• naujų investuotojų pritraukimas, kurie galėtų pakeisti išeinančius; • verslo pardavimas (pvz. per verslovitrina.lt ar skelbiu.lt), tikintis, kad išvystyta verslo infrastruktūra patrauks kito savininko/investuotojo dėmesį.
Antruoju atveju net įmanoma, kad buvę savininkai ir toliau dirbs įmonėje. Tik šį kart jau ne kaip savininkai ar bendrasavininkiai, o kaip samdomi darbuotojai. Bet parduoti tokį verslą nėra taip lengva, nes jis negeneruoja pelno, todėl nėra patrauklus tipiniams investuotojams ar verslininkams. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl didžioji dalis startuolių ir kitų panašaus modelio verslų nepasiekia sėkmės. Praradus investuojančių į startuolius asmenų pasitikėjimą ir nepritraukus naujų – sunku tikėtis, kad juos bus galima pakeisti investuotojais, kurie nėra įpratę investuoti į nepelningus verslus, kurie turi neaiškią pelningumo perspektyvą trumpajame laikotarpyje.
Todėl nors tokio verslo pardavimas yra viena iš opcijų, bet realybėje ji yra labai reta.